Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Steentjen
|
Geplaatst: 16-01-2009 20:10:49 Onderwerp: |
|
|
De eerste stopplaats was al enorm indrukwekkend. Mijn ogen stonden geen moment stil wel meer dan 50 elektronische billboards gunden mijn ogen geen moment rust. Meteen stonden we op het drukste kruispunt van broadway met 42nd street. Deze plaats is genoemd naar hoofdkantoor van de New York Times die er gevestigd was. Voorheen heette het Longacre Square. Hier kon ik dan ook natuurlijk mijn T-shirt collectie van Hard Rock café uitbreiden en dat heb ik dan ook meteen gedaan! Op tv had ik al vaak een glimpje van de sluier kunnen opvangen, want van oud naar nieuw, komen vele New Yorkers hier samen om het spektakel van de grote glanzende bol te bezichtigen.
De volgende stopplaats was meteen alweer staaltje die we kennen uit de film wereld. Paar weken geleden in Hollywood zagen we nog een fragment van King Kong en vandaag bezochten we de locatie! Het hoogste gebouw van New York is 381 meter hoog en hiermee is het, het tweede hoogste gebouw van de wereld. In 1971 waren het natuurlijk de WTC toren die boven dit gebouw uitstaken. De opening van dit gebouw was ook zeer indrukwekkend: president Hoover drukte vanuit zijn bureau op een knop en meteen schoten alle lichten van het gebouw aan. In 1945 werd er echter schade toegebracht aan het gebouw toen een bommenwerper het gebouw raakte op de 79ste verdieping, dit door dichte mist. Dit gebouw is er gekomen door een competitie tussen Walter Chrysel (van de chrylerbuilding) en John Raskob (General Motors). Wie van hen zou als eerste het hoogste gebouw ter wereld kunnen bouwen????
De volgende stopplaats was een uithoek van Manhattan. Het monument werd in 1883 gebouwd en vormt de verbinding tussen Brooklyn en Manhattan. John en Roebling Washington wilden hiermee de mooiste brug ter wereld creeëren. Deze brug is 1825m lang en heeft een overspanning van 486m. Bij de bouw ervan stierven 27 arbeideres. Het is het nationaal symbol voor hereniging en verbondenheid na de burgeroorlog van de jaren '60 van de 19de eeuw. Vorig jaar werd het 125 jarige bestaan goed gevierd!
Voor de derde stop mochten we even Manhattan verlaten op naar een kleiner eilandje. Daar konden we uitbundig foto's nemen van New Yorks monument bij uitstek. Wie hiervan geen foto heeft kan niet zeggen dat hij/zij in New York is geweest. We spreken hier over een beeld van maar liefst 43m hoog die dan nog wel op een sokkel staat van 50m. Het staat hier op dit eilandje om allen die New York binnenkomen welkom te heten. Het is een geschenk van Frankrijk voor het eeuwfeest van de onafhankelijk, we vinden dan ook een kleine duplica ervan terug in Parijs. Het is een ontwerp van Eiffel (1986) en het bestaat volledig uit koper, Bartholdi zorgde voor de uitvoer van dit ontwerp. Naar het schijnt stond zijn moeder hiervoor model!!!
In de linkerhand van de vrouw staat de datum van de onafhankelijkheidsverklaringen in Romeinse cijfers (4 juli 1776).
Merkwaardig is ook de kroon van de vrouw die bestaat uit 7 punten dit verwijst naar de 7 continenten en zeeën. Vandaag de dag staat het op de lijst van werelderfgoed van de UNESCO.
En tot slot de laatste stopplaats, was echt een plaats om even uit te blazen, hoewel dat niet noodzakelijk is. Ook de jogger en de vogelaar voelen zich er thuis. Uiteraard was het genieten van de natuur, wel 500 000 bomen en planten vinden we hier terug midden in de stad. Dit park omslaat 341 hectare en loopt hierbij van 59th - 110th street. Dit is 2 maal groter dan Monaco en 8 maal groter dan Vaticaanstad. Jaarlijks komen hier maar liefst 25 miljoen bezoekers! De aanleg van het park duurde 16 jaar. In 1965 werd het een historisch monument en in 1974 een stedelijk monument. Natuurlijk is het ook zeer bekend van films en televisieprogramma's, ik zocht er het gelijknamige café uit friends, maar helaas bleek dit allemaal studio werk te zijn!!! Wel vond ik er het Metropolitain Museum, Belvedere castle, The Diary (bezoekscentrum), de draaimolen en een kleine dierentuin. Niet alleen gebouwen kan je erin terugvinden ook enkele kunstwerken. Ik denk hierbij aan: de naald van Cleopatra, het beeld van Alice in Wonderland, Hans Christian Anderson, Balto, Christoffel Columbus, de gedenkplaat aan John lennon (Imagine). Eenmaal uit het park vind je het Guggenheim musseum, American Musseum en het musseum of Natural History. Ook het chique Plaza Hotel biedt zijn bezoekers een adembenemend uitzicht!
Kortom ik vond dit een zeer boeiende rondleiding!!!! |
|
Terug naar boven |
|
|
Coldplay Site Admin
|
Geplaatst: 16-01-2009 21:05:40 Onderwerp: |
|
|
Het hoeft niet van iedereen zo'n grote tekst te zijn, hé? Gewoon schrijven wat je wil en in teken van je opdracht.
Robin, Je mag de opdracht afwerken vanaf dat er 3 tekstjes geschreven zijn. |
|
Terug naar boven |
|
|
Bieraait
|
Geplaatst: 16-01-2009 21:11:16 Onderwerp: |
|
|
Ik zal hopelijk morgen rond de middag mijn tekstje afleveren, het zal iets beknopter zijn . |
|
Terug naar boven |
|
|
kicky kandidaat spel 7
|
Geplaatst: 16-01-2009 22:03:25 Onderwerp: |
|
|
We begonnen te wandelen en het weer viel goed mee, het was een zonnige dag. En daar op dat groot kruispunt, alé, twas er wreed druk, daar was een M&Mstore wauw, heb ik langshier nog niet gezien, en weetje, wel 1001 verschillende kleuren m&ms, daar heb ik toch een zakje gevuld hoor.
En maar verder wandelen, langs mooie winkeltjes, klein en groot, kortweg beetje vanalles. Vooral ook grote gebouwen, maja dat heb je langshier ook hé.
Toen wandelden we, zeker wel 10 km pff zonder winkeltje zonder niks te zien alleen maar water. En koud dat het daar was. Ik zag daar wel een dame met hele mooie schoenen aan en een vent met een roze pet, beetje grappig.
Eindelijk es beetje zitten, weliswaar op een open boot. Maar met de zon die scheen, konden we toch wel beetje zonnen, zo heerlijk effen rusten. We moesten even van de boot op een klein eilandje, daar stond een groot beeld, ze mogen dat wel eens goed oppoetsen hoor, twas wel beetje vuil vind ik.
Tenslotte gingen we naar een park, ik dacht we gaan daar wat zitten en kletsen maar we wandelen doorheen het park. Om rustig boekje te lezen moet je daar niet gaan want daar loopt wel veel volk in rond. En rare mensen dat je daar ziet, den één loopt rond met een radio op zijn schouder, de ander zit te drinken op een bankje, ze kleden zich soms zo raar zodat je hen wel na moet kijken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Coldplay Site Admin
|
Geplaatst: 18-01-2009 20:46:00 Onderwerp: |
|
|
Deze opdracht moet eerst afgewerkt worden en liefst zo rap mogelijk.
Dus Brecht gelieve je tekstje te posten en dan Robin, gelieve dan de opdracht te beëindigen. Daarna gaan we over tot de laatste opdracht voor de Finale. |
|
Terug naar boven |
|
|
Bieraait
|
Geplaatst: 18-01-2009 21:52:20 Onderwerp: |
|
|
We bezochten eerst een plein dat zeer beroemd is op oudejaarsavond, hier staan duizenden Amerikanen af te tellen.
Het is dichtbij de theaterbuurt. De gids vertelde ook dat hier een hard rock cafe in de buurt is. Dit vond ik zeer tof want ik spaar namelijk allerlei spulletjes van het hard rock cafe .
Het indrukwekkendste waren de tientallen reclameborden die dag en nacht het plein verlichten.
De tweede stop was zeer indrukwekkend. Een van de grootste wolkenkrabbers ter wereld. Het was niet echt mijn ding.
De derde stop is een reusachtige hangbrug gebouwd in de 19de eeuw. Er waren tientallen doden gemoeid met de bouw van de brug.
De vierde stop is het wereldberoemde cadeautje van Frankrijk aan Amerika, het staat op een eilandje buiten Jercey City.
Het vijfde was de tofste bezienswaardigheid, een groot park met mooie wandelpaden in het hartje van New York. Het bevat meren, schaatsbanen, roeivijver, dierenbegraafplaats. |
|
Terug naar boven |
|
|
Coldplay Site Admin
|
Geplaatst: 19-01-2009 21:04:12 Onderwerp: |
|
|
Robin krijgt nog tijd tot dinsdagavond. Als deze opdracht niet gebeurt is, wordt er € 1000 in de pot gestopt voor deze opdracht, voor het werk van de anderen. Indien Robin de opdracht wel nog afwerkt, kan er meer of minder verdiend worden. |
|
Terug naar boven |
|
|
rik tamenaers kandidaat spel 7
|
Geplaatst: 19-01-2009 22:11:37 Onderwerp: |
|
|
volgens mij let katinka iets te veel op details
heeft anushka niet opgelet en brecht goed meegevolgd en opgelet.
ze hebben volgende plaatsen bezocht:
empire state building
vrijheidsbeeld en central park
de andere kon ik niet thuisbrengen |
|
Terug naar boven |
|
|
Coldplay Site Admin
|
Geplaatst: 19-01-2009 22:49:17 Onderwerp: |
|
|
Opdrachten van de kandidaten: 3 goed = € 1500
Maar ook Luxas had toen nog een opdracht en ook al had die niet gepost kon deze ingevuld worden. Bij deze € - 500.
Bezienswaardigheden: 3 correct = € 600
2 niet geraden, met name Brooklyn Bridge en Times Square, dat betekent € - 400
Alles samen geteld komt het bedrag van deze opdracht neer op € 1200 |
|
Terug naar boven |
|
|
Coldplay Site Admin
|
Geplaatst: 19-01-2009 23:14:25 Onderwerp: |
|
|
Dag 12 - New York City
Beste laatste 4 kandidaten,
Nog een aantal dagen en 3 van jullie gaan door naar die grote finale. Maar eerst nog de voorlaatste opdracht.
Deze komt morgen online in een verborgen topic. Deze topic zal niet zichtbaar zijn. |
|
Terug naar boven |
|
|
Steentjen
|
Geplaatst: 20-01-2009 14:32:32 Onderwerp: |
|
|
Héhé als de topic niet zichtbaar zal zijn? Hoe kunnen wij er dan een spel in spelen????
Je maakt mij nieuwsgierig spelleider! |
|
Terug naar boven |
|
|
Coldplay Site Admin
|
Geplaatst: 26-01-2009 21:54:28 Onderwerp: |
|
|
Dag 13 - Chicago
Beste 3 finalisten, Katinka, Robin en Anuschka,
Brecht heeft ons, met spijt in het hart, ons moeten verlaten. Maar het spel gaat door en dit met deze finale. Deze gaat door, hier, in Chicago. Ik heb gedurende de ganse reis foto's genomen en toen ik die gisteren bekeek, merkte ik iets eigenaardigs op en ook gelijkaardig met elkaar. Die foto's leiden jullie tot het eindpunt.
De bedoeling van deze opdracht is dus, het eindpunt te bereiken hier in Chicago.
Ook de letters die je persoonlijk gekregen hebt in een enveloppe (PM), helpen jullie bij de zoektocht.
Met die letters vorm je een woord. Op de foto's zoek je dus de gelijkaardige dingen op. Alles combineren leidt tot de eindplaats. Je mag internet gebruiken om te weten te komen wat de eindplaats is.
Ik wil dus een plaats horen, dat je denkt de eindplaats te zijn.
Indien je die bereikt, winnen jullie € 2000.
Dat is het eerste deel van de opdracht. Het tweede en korste deel leg ik uit als je de plaats hebt bereikt.
Jullie krijgen de tijd om deze opdracht uit te voeren tegen vrijdagavond 20 uur. Ik wens jullie veel succes met deze laatste opdracht en ik wacht op jullie op die ene plaats.
Veel succes
De foto's:
|
|
Terug naar boven |
|
|
kicky kandidaat spel 7
|
Geplaatst: 26-01-2009 22:52:10 Onderwerp: |
|
|
ziet er iemand al een gelijkenis?
ik zie op bijna elke foto letters maar zoeken we naar stad of monument??
geen idee |
|
Terug naar boven |
|
|
Steentjen
|
Geplaatst: 27-01-2009 09:38:05 Onderwerp: |
|
|
Het zijn allemaal straten.
Misschien moeten we eerst op zoek gaan naar een woord dat we met onze letters kunnen maken.
Ik heb JN |
|
Terug naar boven |
|
|
rik tamenaers kandidaat spel 7
|
Geplaatst: 27-01-2009 20:20:09 Onderwerp: |
|
|
ik heb d en r
de zesde foto is van in san fransisco